Grattis SEGA-CD 25 år!

Denna vecka markerar 25-årsjubileet för den nordamerikanska versionen av Sega CD-modell 1. Känd utanför USA som Mega-CD. Sega-CD släpptes som ett tillägg på ca 3000 kr för Konsolen Sega Mega Drive (Genesis i USA), och  utnyttjande lagringskapaciteten för CD-ROM-tekniken i samband med ytterligare bearbetningseffekt, som lockade  Megadrive-ägare med löften om förbättrade bild, högkvalitativa ljudspår och möjligheten att kunna strömma videofilmer!

Förbättrad Grafik & Ljud

Under sin storhetstid var Sega-CD-välkänd för sina tekniskt överlägsna konverteringar av Genesis-utgåvor, utrustade med förbättrade animationer, grymt ljud och / eller ytterligare nivåer och innehåll. Sega CD var också hem för några av Segas mer intressanta spel, som Sonic CD och Snatcher, Hideo Kojimas kärleksbrev till cyberpunk-genren.

Full motion video (FMV)

I slutändan var tillägget troligen mest känt för sina ”Interactive Movie” FMV-titlar, som Sewer Shark, Slam City med Scottie Pippen och Night Trap; den sistnämnda är mest känd för att vara en förvirrad startpunkt för den amerikanska senatens utfrågningar om våld i tv-spel 1993, vilket i sin tur ledde till graderingsorganet ESRB.

FMV är en videospelsberättelse-teknik som bygger på förinspelade videofiler (i stället för sprites, vektorer eller 3D-modeller) för att visa scener i spelet. Medan många spel har FMVs som ett sätt att presentera information under ”cutscenes” kallas spel som främst presenteras via FMVs som full-motionsspel eller interaktiva filmer.

Begreppet full motion video kan innehålla förinspelade animerade cutscenes, som använder tillgångar som är kraftfullare än spelmotorens för att skapa en mjukare videobild än vad som skulle vara tillgängligt genom att själva motorn skulle göra händelserna i realtid. Detta användes vanligen på 90-talet och används fortfarande till viss del idag.

Sega-CD har en speciell plats i mångas spelhjärtan

I slutändan ansågs dock hårdvaran tyvärr bli lite av ett ett misslyckande. Dess höga prispunkt och bristfälliga (om än intressanta och experimentella), spelutbud; gjorde väldigt lite för att driva försäljningen framåt. Men trots den låga försäljningen (endast 2,24 miljoner enheter såldes över hela världen) har Sega-CD-en en särskild plats i spelentusiasternas hjärtan.