Kan Days Gone bli något som vi sett 100 gånger tidigare?

av | maj 23, 2018

Ja, jag har varit extra upphetsad över att få lägga händerna på Days Gone, det post-apokalyptiska open-world zombie-överlevnadsspelet från Sony-utvecklaren Bend Studios; detta sedan det debuterade på E3 2016. Dock verkar det som att detta spel kommer bli  ännu ett Far Cry men med zombies, och innehålla samma uppdragsdrivna-gameplay som spelstudior har utnyttjat sedan urminnes tider. Vart är innovationerna?

Generisk Story

Du spelar som Deacon St. John, en biker som bor i den amerikanska nordvästern; och som en av överlevande från en pandemi (vilket har förvandlat en stor del av den amerikanska befolkningen till odödliga-dödande maskiner), måste St John utföra ett antal uppgifter för att inte bara överleva; utan också långsamt få fram sanningen bakom utbrottet. Du vet, precis som Horizon Zero Dawn…

Också liknande HZD, finner man en typ av skrotsamlings-funktion; där du samlar material från miljön, använder den för att reparera eller uppgradera dina vapen och motorcyklar. Motorcykeln är ett intressant val för ett huvudfordon. Medan det visade sig vara användbar för att navigera samla stigar  i Oregon-vildmarken och vägarna täppt med handikappade fordon – är den knappt tillräcklig när man försöker splasha zombies som attackerar.

Rinse & Repeat

Spelprogressionen i Days Gone är verkligen enkel. Du pratar med olika karaktärer för att låsa upp uppdrag, du fullbordar uppdrag för pengar och XP-belöningar, du använder pengarna och erfarenhetspoäng för att låsa upp nya färdigheter, uppgradera statistik, bli större och starkare. Rinse & Repeat…

Spelet är fortfarande under utveckling och är inte planerat att släppas förens 2019, så det finns fortfarande gott om tid att bättra på grejer. Men alla de natursköna utsikterna och klara karaktärsdetaljerna är värdelösa om det inte ligger någon slags innovation eller substans bakom.

Days Gone behöver något som gör det unikt

Den välkända gameplay-mekaniken och storyutvecklings-strukturen kanske inte innoverar, men spelet var fortfarande ganska roligt. Men det  är tyvärr inte tillräckligt för att Days Gone ska stå ut från den alltmer trånga överfyllda zombiespels-marknaden. Det behöver en känslomässigt; något som får spelarna att känna empati med karaktärerna. Dead Rising hade sin humor, till exempe och The Last of Us fick våra hjärtan att brista. Missförstå mig rätt, Days Gone ser ut att vara ett underhållande open-world äventyrsspel. Men det greppar inte tag i mig  som Horizon: Zero Dawn , Dead Rising eller God of War gjorde.